Giriş
Bob Jessop'un Kültürel Politik Ekonomi (KEP/CPE; Cultural Political Economy)
yaklaşımı, sosyal bilimlerde dikkati “söylem”e
çeviren dilbilimsel dönüşe/dönemeçe (linguistic turn) teorik ve kurumsal bir
tepki olarak ortaya çıkar. Norman Fairclough (2005) bunun, Marksizm ve eleştirel
dilbilim geleneğini harmanlamaya dönük bir araştırma yöntemi geliştime çabası
olduğunu belirtmekte (Fairclough, Jessop ve Sayer, 2003), Jessop da çalışmasında
(2004), eleştirel söylem analizi (Fairclough, 1992) ile Marksist kurumsal
analizi (düzenleme/regülasyon teorisi/okulu) bir araya getirmeyi denemekte, eleştirel
göstergebilimsel çözümlemelerde ve eleştirel ekonomi politik çözümlemelerde
kullanılan kavram ve araçları bir arayı getirmeyi önermektedir (Geray, 2014). Ekonomik
süreçleri anlamada dil dolayımında üretilen göstergebilimsel ögelerin büyük
önemi vardır ve KEP yaklaşımı, kültürün önemini vurgulayan diğer yaklaşımlardan,
-öznel anlam üretimini belirleyici kerte olarak kabul eden yaklaşımlara karşı-,
ekonomi politiğin göstergebilimsel ve göstergebilimsel ötesi unsurlarını
ortaklaşa olarak kullanmayı savunmak bakımından ayrılmaktadır.
Yukarıda ayraç içinde bahsi geçen Düzenleme Okulu, Jessop’un asıl ilgi
alanına, bir Marksist devlet kuramcısı olma yönüne işaret eder. Kapitalist
devleti anlamaya çalışan Jessop herşeden önce, Düzenleme Okulu’nun İngiliz
geleneği içindeki önemli teorisyenlerden birisidir. Bununla birlikte, Jessop’un
kuramsal macerasında, Düzenleme Okulu
kadar, Eleştirel Gerçekçilik ve
-özellikle son dönem çalışmalarında- Niklas Luhmann’ın “autopoiseis” kavramının önemli bir yeri/etkisi de bulunmaktadır
(Juniper, 2006). Bu bağlamda, Jessop’un geliştirdiği Stratejik İlişkisel
Yaklaşım (SİY/SRA, Strategic Relational Approach), KEP yaklaşımını anlamak
bakımından da önem arz etmektedir.
tam metin
PDF