Salı, Eylül 13, 2016

Eleştirel Hukuk Çalışmaları

 

 

Antonio Gramsci’de hukuk, hem devletin zorlayıcı gücünde, hem de sivil toplumun rızaya dayalı alanında işler (Ekici, 2013). Louis Althusser’e göre de (2013) hukuk aynı zamanda hem devletin baskı aygıtında hem de devletin ideolojik aygıtları sisteminde yer almaktadır. Étienne Balibar hukukun pratikte sınıfları tanımadığını, sadece “özgür” ve “eşit” bireylere yönelen kuralları düzenleyip bu kuralların saygıyla karşılanmalarını sağlayarak sınıf ilişkilerinin sürdürülmesini mümkün kıldığını belirtmektedir (Aykaç, 2000). Dolayısıyla Marksist bir perspektiften bakıldığında devlet, her zaman iktidarı elinde bulunduranların ve bunların muhaliflerinin kendi açılarından yön vermekten vazgeçmedikleri bir kurumlar topluluğudur ve “siyaset üstü devlet” fikri de, hukukun üstünlüğü terimiyle de ifade edilen “devlet üstü hukuk” fikri de pratikte karşılığı olmayan birer kurgudur (Özlem, 2012). Hugh Collins (2013), Marksistlerin hukuku, iktidar örgütlenmeleri içindeki işlevlerini ifşa etmek ve sınıflar karşısında devletin tarafsızlığının korunacağına dair bir taahhüdü simgeleyen “hukukun üstünlüğü” kavramını temel alan yaygın meşrulaştırıcı ideolojiyi zayıflatmak için incelemeleri gerektiğini öne sürer. 1970’lerin sonunda ortaya çıkan Eleştirel Hukuk Çalışmaları da (EHÇ; CLS, Critical Legal Studies), genel olarak liberal hukuk yaklaşımlarına cephe almıştır. Eleştireller hukukun politik bir anlamı olduğu düşüncesinden hareketle, Collins’in “ifşa” görevine benzer biçimde,  hukukun belirsizliği, tarafgirliği ve ideolojik niteliği gibi konular üzerinde durmuşlar; geliştirdikleri objektivizm ve formalizm eleştirileri üzerinden hukuksal yapı, kurum ve uygulamaları yeniden değerlendirmeye çalışmışlardır (Akman, 2012, s.1276).

 

EHÇ’den David Kennedy gibi Bourdieu’den yararlanmayı deneyenlerin yanında (Bowring, 2011), Bourdieu sosyolojisinin daha çok Hukuksal Bilinç Çalışmaları’nı (HBÇ; LCS, Legal Consciousness Studies) etkilediği ifade edilmektedir (Garcia-Villegas, 2003). Bu okula bağlı araştırmacılar hukuksal söylem ve pratiklerin nasıl üretildiğini anlamaya ilgi duymuş, yaptıkları çalışmalarda yapıyı toplumsal etkileşimleri örgütleyen ve normalleştiren bir kültürel şema olarak anlamışlardır. Bu çalışmalar, kültürü Bourdieu sosyolojisinden farklı şekilde konumlandırdıkları, ideoloji kavramını gündelik hayat pratikleri seviyesine indirgedikleri ve mikro düzeyde takılıp kaldıkları yönünde eleştiriye uğramışlardır (Garcia-Villegas, 2003, s.152-159).


Akademide, iki farklı disiplinler arası hukuk yaklaşımı daha popüler olmuştur. Bunlardan birisi sağ-kanat akademisyenlere ait olan Hukuk ve Ekonomi (L&E, Law and Economics) yaklaşımı, diğeri de sol-kanat hukukçuların geliştirdiği Eleştirel Hukuk Çalışmaları’dır. Birincisinde, ekonomik kavramlar, hukukun etkisini açıklamak, hangi hukuk kurallarının ekonomik olarak etkin olduğunu belirlemek ve hangi hukuk kurallarının resmen kabul edileceğini tahmin etmek için kullanılır. Hukuka ekonomik perspektiften bakılırken, pozitif ve normatif olmak üzere temel olarak iki yaklaşımdan yararlanılır. Pozitif analiz, bireylerin davranışlarına “fayda” ilkesi çerçevesinde bakarken, normatif analiz için anahtar kavram “etkinlik”tir (efficiency) (Arban, 2011). Richard Posner’in de içinde yer aldığı bu akım, 1990’lardan itibaren yayın hayatına giren birçok dergisiyle, ABD’de mahkeme kararlarında kendisine atıf yapılan yöntem olması bakımından önemli görülmektedir (Gürpınar, 2008).


Bir hareket olarak da nitelendirilen EHÇ, önemli bölümü Roberto Unger’in 1975, Duncan Kennedy’nin 1976 yılındaki yazılarıyla bir teorik okul olarak başlar ve 1977 yılındaki Eleştirel Hukuk Çalışmaları Konferansı’yla (Wisconsin-Madison Üniversitesi, Conference on Critical Legal Studies) kurumsallaşır (Eastman, 1999, Saunders, 2007). Zaman içinde bu konferanstan ilham alan benzer konferanslar İngiltere, Avustralya, Güney Afrika, Hindistan, İsveç ve Finlandiya’da düzenlenmiştir (Bowring, 2011, s.5).  Akımın İngiltere’deki kurucu isimleri Costas Douzinas ve Peter Goodrich olur. Aralarında görüş farklılıkları olsa da, tarihsel arka planında Vietnam Savaşı ve o dönemdeki toplumsal hareketler ve insan hakları savunusu olan bu solcu eleştirmenlerin, mevcut hukuk ve hukuk eğitiminin eleştirisi ve yeni bir toplumsal-hukuk (socio-legal) ilişkileri yaratmaya odaklandıkları söylenebilir. 1997’ye gelindiğinde ilk dalganın sona erdiği, yeni dalganın toplumsal cinsiyet ve ırk temelli kimlik ve statü meselelerine odaklanmaya başladığı görülür. Azınlık gruplarla ilgili konular, işçi sınıfını ilgilendiren konularla yer değiştirir (Saunders, 2007).


EHÇ’nin Amerikan, İngiliz ve Alman olmak üzere en az üç versiyonu bulunmaktadır (MacCormick, 1990). Özellikle İngiliz Ekolü’nde Jacques Derrida etkisi, psikoloji ve metinselliğin öne çıktığı belirtilmektedir (Saunders, 2007; Bowring, 2011). Başlangıcı bir grup solcu hukukçunun 1968 yılında çıkarttığı Kritische Justiz dergisine uzanan Alman versiyonu hakkında, Fransız post-modern teoriden etkilenmediği ve Marksist politik ekonomi ve toplumsal teori geleneğine bağlı kaldığı değerlendirmeleri yapılmaktadır (Haan, Silvis ve Thomas, 1991, s.348-349). Bunun yanında, Fransız eleştirel hukuk hareketinin kendini açıkça Marksist hareketin içine yerleştirdiği de savunulmaktadır (Supiot, 2008, s.20).


David M. Trubek (1984), hukuk düzeni eleştirisinin, hukuk düzeninin bütün toplumlarda mevcut olduğu fikriyle mücadele ettiği ve eleştirinin dört prensibe dayandığını belirtir. Bunlar, belirsizlik (inde-terminacy), biçimcilik karşıtlığı (antiformalism), çelişki (contradiction) ve marjinallik’tir (marginality). Bunlar içinde en önemlisi biçimcilik karşıtlığı ve objektiflik iddiasının eleştirisine dayanan belirsizliktir. Eleştirel hukukçular hukuk öğretisini politika dışı (apolitik) bir yöntemle de analiz etmenin mümkün olduğu iddiasını içeren, bir başka ifadeyle biçim ve biçimcilikten (formalism) doğan hukuk güvenliğini adaletin kendisi sayan biçimciliğe ve hukuk kurallarının objektif bir içeriğe sahip olduklarına ilişkin kabule karşı çıkarlar (Akman, 2012). Hukuku sorunsallaştıran Eleştirellere göre (Hunt, 1986), demokrasi ve piyasa için evrensel bir hukuk dili oluşturmaya dönük her deneme, Batı düşüncesinin temellerinde var olan ve Aydınlanmadan miras alınan idealin yanlışlığını ortaya çıkarmaktadır. Mevcut devlet ve  ekonomik sistemin insanlık açısından tek yol olduğuna ilişkin ön kabulleri reddeden Eleştireller, geliştirdikleri objektivizm tenkitleri üzerinden hali hazırdaki mülkiyet ve özel hukuk ilişkilerini sorgulayarak bu hakların yeniden tanımlanması gerekliliğine dair görüşler ileri sürerler. Eleştirellerin objektivizm eleştirisinde de tıpkı formalizm (biçimcilik) eleştirisinde olduğu gibi terim ve kuralların yeniden tanımlanması ve bu bağlamda yorumlanmaları önemli bir yer tutar (Akman, 2012, s.1293-1295).


Robert W.Gordon, üzerinde ciddi tartışmalar ve görüş ayrılıkları olduğuna ilişkin bir çekince koyarak eleştirel hukuk teorisinin dört temel ayırt edici niteliği üzerinde durur. Bunlardan ilki hukuksal söylemin sadece iktidarın ve yaşamın gerçekliklerini maskelemekle sınırlı bir veçhede yorumlanamayacağı, aynı zamanda bu gerçekliklerin inşa edilmesi sürecine de dâhil olduğudur. İkinci husus, Eleştirellerin kapitalist sistemin yıkılmasını klasik Marksist görüşün aksine genel bir kriz zorunluluğuna bağlamamaları, yeni bir düzen olanağının sistem içinde de bulunabileceğini düşünmeleridir. Üçüncü olarak Eleştireller esas olarak sınıflar, ırklar, etnik gruplar ve cinsiyetler arasındaki “gayrimeşru hiyerarşi” meselesine yönelmişler, bu hiyerarşik farklılıkların onanmasını veya zamanla olağanlaştırılmasını eleştirmişlerdir. Son olarak Eleştirel hukukçular, ortodoks Marksizm’in teorisi ve pratiğinin aksine, devlet mekanizmasının ele geçirilmesini temel bir şart olarak öngörmemiş ve enerjilerini bu hususa yoğunlaştırmamışlardır (Akman, 2012; Gordon, 2006).

 

Gordon (2006) için eleştirel hukuk, ayrıcalık tanınmış olanı ve bastırılmış olanı saptamaya yardımcı olur. Ana akım hukuksal söylemin statükonun karanlık taraflarını ve onun içerisindeki ilerici alternatifleri gözlerden kaçırmak için kullandığı sahne arkası oyunlarını (empirik varsayımlar, tartışmaya açık toplum vizyonları, tarihsel değişimin yönü hakkındaki inançları) ifşa etmeye çalışır. İnşa edici bir yöntem olarak hukuk sistemi içerisindeki alternatif tarihsel veya halen işlev görmekte olan fırsatlar ve olanaklardan stratejik olarak nasıl yararlanılabileceğini, ilerici bir politika için onların nasıl genişletilebileceği ve genelleştirilebileceğini betimlemeye çalışır. David Jabbari’ye göre (1992) özellikle Avrupa-EHÇ geleneği, toplumsal değişmede hukukun nasıl bir rol oynayabileceğine önem vermektedir.


Eleştirellere yönelik olarak, bazı sorunların çözümü bağlamında hukuku pragmatizme kayan biçimde araçsallaştırdıkları, çözüme yönelik kapsamlı bir program önermedikleri ve ortodoks Marksizme mesafeli oldukları eleştirileri getirilmektedir. Allan C. Hutchinson Eleştirel Hukuk Çalışmaları hareketine, hukukun ve liberalizmin eksiksiz ve ideolojik bir eleştirisini önerdiği, fakat ortodoks Marksizm’in kabullerinin aksine maddi koşullar ile hukuksal üstyapı arasında nedensel ve doğrudan bir bağ olduğu argümanını kabul etmediği eleştirisini yöneltmektedir (Akman, 2012).


Günümüzdeki EHÇ’yi modern eleştirel ve post-modern olmak üzere ikiye ayıran Jason E. Whitehead (1999), modern EHÇ’nin Frankfurt Okulu’nun eleştirel teorisi ile uyumlu olduğunu belirtir. Whitehead, Frankfurt Okulu’nun diyalektik muhakeme (dialectical reasoning) yönteminin modern EHÇ’nin toplumda radikal değişim amacı bakımından yararlı olduğunu düşünmektedir. Post-modern EHÇ’yse zaten toplumu diyalektik bir bütünlük içinde kavramaz ve radikal bir toplumsal değişim anlayışından kaçınmaktadır. Alan Hunt’ın (1987) EHÇ’ye önerisi ilişkisel yaklaşımdır. Bu yaklaşım hukuku tek bir otonom alan olarak değil, farklı tipteki sosyal ilişki biçimleriyle karşılıklı ilişkileri içinde araştırmayı gerektirir. Herhangi bir somut toplumsal ilişki, farklı tipteki soyut kategorilerin belirli bir kombinasyonudur. Örneğin evlilik kurumu, hukuki, ekonomik, toplumsal cinsiyet, cinsel ilişkiler gibi farklı toplumsal ilişki formlarını birden kapsar. Böyle bir kavramsallaştırma, evlilik ve diğer toplumsal kurumların değişmesi ve gelişmesinde hukukun rolü hakkında düşünmeyi mümkün kılar.


Eleştirel Hukuk Çalışmaları, çözüme yönelik kapsamlı bir program önermemiş olsa da,  hukuku ve hakları sorunsallaştırmaları, eleştirel bakışla kavramları ve konuları yeniden ele almaları bakımından önemlidir.

Halil Çelik


Kaynaklar:

 

Akman, Şefik Taylan, Hukuk Politika İlişkisi Bağlamında Eleştirel Hukuk Çalışmaları Hareketi, AÜHFD, 61 (4) 2012:1271-1306


Althusser, Louis, Kriz Yazıları/Althusser’den Sonra Louis Althusser, Çev.Alp Tümertekin (Textes de Crise/ Louis Althusser apres Althusser), İthaki, Birinci basım, 2009, İstanbul Antonelli, Francesco, Toward a Sociology of Public Intellectual Action: The Challenge of the Molecular Intellectuals, Global Journal of Human Social Science, 2013, 13: 6

Arban, Erika, Interdisciplinary Approaches to Legal Research: Law and Economics and Critical Legal Studies from a North American Perspective, Ammınıstrazione In Cammino, 2011-1,

http://www.amministrazioneincammino.luiss.it/wp-content/uploads/2011/01/E.Arban_giur-cost2.pdf


Ataay, Faruk, “Neoliberalizm, Kamu Reformu, Demokrasi”, Derleyen: Şinasi Aksoy ve Yılmaz Üstüner, Kamu Yönetimi: Kuram ve Uygulama içinde, Ankara, Nobel Yayıncılık, 2007

Aykaç, Vedat, Hukuk, Politika, Marksizm, Politika ve Hukuk, Sonbahar 2000

Collins, Hugh, Roberto Unger and the Critical Legal Studies Movement, Journal of Law and Society, Vol. 14, No. 4 (Kış 1987), ss. 387-410

 

Çelebi, Hürkan ve Özdemir, Ali Murat, Uluslararası Hukukta Eleştirel Yaklaşımlar, Uluslararası İlişkiler, Cilt 7, Sayı 25 (Bahar 2010), s. 69-90.


Eastman, Wayne, Critical Legal Studies, Encyclopedia of Law and Economics, 1999


Gordon, Robert W., Bazı Eleştirel Hukuk Teorilerinin Eleştirisi, Çev.: Ar. Gör. Serkan Gölbaşı, İÜHFM C. LXIV, 2006, s.387-410


Gürler, Sercan, Çağdaş Hukuki Formalizm Ve Ernest Weinrib'in Yaklaşımı, ÎÜHFM C. LXVI, 2008, s. 91-128

 

Gürpınar, Bünyamin, Hukuk ve Ekonominin Ortak Temelleri-‘Hukuk ve Ekonomi’ Akımı, D.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 20, Nisan 2008

 

Hunt, Alan, The Theory of Critical Legal Studies, Oxford Journal of Legal Studies, Vol. 6, No. 1 (Bahar 1986), ss.1-45

Hunt, Alan, The Critique of Law: What Is 'Critical' about Critical Legal Theory?, Journal of Law and Society, Vol. 14, No. 1, Critical Legal Studies (Bahar 1987), ss.5-19

Jabbari, David, From Criticism to Construction in Modern Critical Legal Theory, Oxford Journal of Legal Studies, Vol. 12, No. 4, 1992: 507-542

Kennedy, Duncan, Antonio Gramsci and the Legal System, 6:1 ALSA Forum 32, 1982

Koğacıoğlu, Dicle, Law in Context: Citizenship and Reproduction of Inequality in An Istanbul Courthouse, PhD diss., Stony Brook University, 2003

Koğacıoğlu, Dicle, Hukukçu Otobiyografileri ile 12 Eylül Yasallığının Dinamiklerini Düşünmek, European Journal of Turkish Studies, Vol. 15, 2012

MacCormick, Neil, Reconstruction after Deconstruction: A Response to CLSA Guide to Critical Legal Studies by Mark Kelman; The Critical Legal Studies Movement by Roberto Mangabeira Unger, Oxford Journal of Legal Studies, Vol. 10, No. 4 (Winter, 1990), pp. 539-558

Mautner, Menachem, Three Approaches to Law and Culture, Cornell Law Review, 2011, Vol.96, s.839-868

Özcan, M. Tevfik Özcan, Küreselleşme Sonrası Hukuk Devleti: Mit mi, Gerçeklik mi?,  İÜHFM C. LXXI, S. 1, 964, 2013, s.963-1002

Özman, Aylin, Law, Ideology and Modernization in Turkey: Kemalist Legal Reforms in Perspective, Social Legal Studies, Mart 2010, Vol. 19, No. 1, 67-84

Saunders, David, The critical jurist and the moment of theory, Postcolonial Studies, Vol. 10, No. 1, 2007, ss.77-92


Trubek, David M., Where the Action Is: Critical Legal Studies and Empiricism, Stanford Law Review, Vol. 36, No. 1/2, Critical Legal Studies Sempozyumu (Ocak 1984), ss.575-622

Turner, Bryan S., Orientalism, Postmodernism and Globalism, Routledge, 2003, New York

Whitehead, Jason E., From Criticism To Critique: Preserving The Radical Potential Of Critical Legal Studies Through A Reexamination of Frankfurt School Critical Theory, Florida State University Law Review, Vol. 26:701, 1999


Yaman, Murat, Intellectual Hegemony Of Justice And Development Party: A Gramscian Pespective, 2012, Yayımlanmamış doktora tezi